Tuesday, December 7, 2010

Koleksi Gambar Masjid Seluruh Dunia

Assalamualaikum. Seperti yang diketahui oleh semua umat islam di dunia, hari ini ada Awal Muharram. Daus bersyukur sangat kerana Allah S.W.T telah meminjamkan 1 hari lagi kepada Daus. oh btw, apa azam baru korang untuk tahun baru yang mulia ni? Bagi sesiapa yang amalnya belum cukup tu, cukupkan lah, yang sudah cukup tu, perbanyakkanlah. Yang keja mengadap komputer sampai terlupa nak melakukan perkara wajib tu, hadkan lah masa anda mengadap komputer ye? hehe.

Ok lah, cukup sudah mukadimah. Sekarang mari kita lihat antara masjid-masjid didunia yang mempunyai rekaan yang cantik dan unik. Mungkin ada masjid-masjid lain yang cantik/unik selain daripada gambar dibawah. Tapi Daus hanya terjumpa yang ni saja.teehee!


 Masjid Sultan Ahmed, Turki

 Masjidil Haram/ Masjid al-Haram/Al-Masjid al-Haram, Makkah

 Taj Mahal, India

 Masjid Putra, Putrajaya

 Masjid Badshahi, Pakistan

 Masjid Selat Melaka, Malaysia

Cyprus Turkish Islamic Community of Victoria 

 Masjid Shah Faisal, Pakistan

 Masjid Ubudiah, Malaysia

Masjid Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan, Abu Dhabi

 Masjid Kristal, Malaysia

Masjid Zahir, Malaysia

Masjid Al-Nabawi, Arab Saudi

Masjid Al-Aqsa, Yerusalem

Masjid Omar Ali Saifuddin, Brunei

Masjid Ketchoua, Algeria

 
Pusat Kebudayaan Islam Raja Fahd, Argentina

Masjid Biru, Armenia

Masjid Auburn Gallipoli, Australia

 Masjid Sultan Omar Saifuddin, Brunei

Masjid Niujie, China

Masjid Id Kah, China
Masjid Al-Azhar, Mesir

Masjid Jama, India
Masjid Raya Baiturrahman, Indonesia

Masjid Istiqlal, Indonesia

Masjid Imam Hussain, Iraq

Masjid Imam Ali, Iraq

Masjid Besar Samarra, Iraq (dibina pada 852 masihi)


Ok,sampai situ sahaja. Sebenarnya, banyak lagi gambar masjid yang Daus jumpa, tapi takut lambat pulak waktu korang bukak page ni nanti(yeke?). Kalau nak tengok lagi gambar-gambar masjid, korang boleh tengok kat Wikipedia

Daus : Kesimpulannya, orang Islam berada di merata dunia, bukan sahaja di Malaysia. =)

23 comments:

~yAyA mAr!a~ said... Reply

the first masjid: Masjid Sultan Ahmed, Turki..
insyaallah tahun depan dapat jejak kaki kat sini..x sabar..

meaw said... Reply

wahhhhhhh..memang indah betol, yang masjid niujie,china tu serius tak nampak macam masjid,kalau nak p pon macam pk dua tiga kali,hehe..

nadia farihah anuar said... Reply

waahhhh ... semua cantik2 .. suke sgt tengok ...

cempakamelati said... Reply

Masjid adalah senibina yang sangat cantik. Antara senibina tercantik kut saya rasa dibandingkan dengan bangunan-bangunan lain.

Kenzo@MrConteng said... Reply

rumah2 Allah ada di seluruh dunia~

Daus Ramli said... Reply

@ all : rumah Allah memang dibina dengan sebaik mungkin :)

jamilah.chantek said... Reply

pernah pergi masjid putrajaya dan masjid selat melaka jer.. moga2 dipanjangkan umur agar dpt smbhyg dimasjidil haram. aminnn =)

Daus Ramli said... Reply

@ jamilahj chantek : aminnn

Solihin Zubir said... Reply

subhanallah...
indah2 belaka..
tapi harap2, jgn indah sahaja tetapi dia jemaah..

Aidy Shahiezad said... Reply

masjid biru gak yg paling lawa.. :D
salam maal hijrah..

------------------
my new latest entry:-

Life in Letters...
http://aidyshahiezad.blogspot.com

sakura (^_^) said... Reply

subhanallah.. cantiknya sume masjid nihh.. :)

azana said... Reply

wah..wah..wah..sangat cantik la..

S..U..D..@..I..S said... Reply

syukur bangga Masjid Zahir Alor Setar
termasuk dalam list

Cik Diana said... Reply

wah! hebat..
nOthing else i can say..
just thumbs up..;)

HZQH said... Reply

wahh info menarik! tak sangka seni bina macam ni manusia boleh buat.guna otak yang Allah bagi..indah sungguh!!

amry said... Reply

memang cantik semuanya...indah-indah belaka...Tetapi adakah itu salah satu petanda.....? apa agaknya ayat aku ni? saper tau?

Daus Ramli said... Reply

@ amry : fuhh..bukan main lagi ayat..apa maksud dia erk? maybe 'ramai orang berebut-rebut bina masjid cantik,tapi tak pernah pergi ke masjid'.. ye ke?..hehe

saiazuan said... Reply

tenang hati tgk gambar2 nie... :D

Nur-Za Marlyana Mohd Kamal said... Reply

alaaa rindu masjidil haram :(

Shira Shafrida said... Reply

cantiknya rekaan masjif2 nih..

jemputlah baca entri baru, ia ttg kecantikan wanita..Kecantikan Luar Biasa yang Tiruan, Akhirnya Menjerat Diri.. Ingin Salahkan Siapa?? di shirashafrida.blogspot.com

umi' smile :) said... Reply

cnteq,, masjid nie,,, pndi letk gb0 kt cnie,,, n salm maal hijrh 2,,

Anonymous said... Reply

Sbos_5805: leh kongsi gambar tuan untuk instagram saya...

Cikgu Norazimah said... Reply

subhanallah ! memang cantik2..mohon share ;)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...